Visa meny
Visa meny

Digital transformation Ă„t alla – en hyllning till vĂ„ra kunder

Idag Ă€r mĂ„let med en webbsatsning sĂ€llan nĂ„got luddigt som att skapa “en bra webbplats”, utan istĂ€llet en mĂ„linriktad digital lösning som hjĂ€lper organisationen att uppfylla sitt syfte. En trĂ€ffsĂ€ker och vĂ€l formulerad problemstĂ€llning Ă€r nyckeln till ett bra resultat.

Förut följde alla varandra blint. VĂ„ra kunder bestĂ€llde webbplatser med: startsida för nyheter, ett kalendarium och nĂ„gra sidor om sina projekt eller sin verksamhet. MĂ„nga slĂ€ngde ocksĂ„ gĂ€rna in ett forum. Menystrukturen vĂ€xte sig gigantisk. Det fanns ingen tanke om varför. Tanken var bara att man ska ha en webbplats och att den skulle beskriva varje detalj av ens verksamhet. För sĂ„ gjorde alla. Kundernas fokus var ofta bara att den nya webbplatsen skulle vara “bĂ€ttre” Ă€n den gamla, vad nu det innebar?

En trÀffsÀker och vÀl formulerad problemstÀllning Àr nyckeln till ett bra resultat.
Twittra

Ofta var det nÄgot som fungerade dÄligt pÄ den förra webbplatsen, som de ville ÄtgÀrda, eller sÄ hade de sett nÄgot fint som de ville efterlikna. Följden blev att vi som digitalbyrÄ ofta kom direkt in i lösningsstadiet. Kunden hade redan identifierat problemet (om Àn felaktigt) och hade ofta kommit ganska lÄngt i att formulera en lösning innan vi kom in för att bygga den. Det hÀr gnagde oss lÀnge och vi fick ofta börja med att utbilda vÄra kunder i vad det innebÀr att bedriva ett digitalt projekt.

Men pÄ senare tid har vÄra uppdragsgivare börjat reflektera över vad deras webbplatser egentligen fyller för syfte. MÄnga frÄgar sig till exempel varför de valde att ha ett nyhetsflöde pÄ webbplatsen, nÀr deras mÄlgrupper Àr totalt ointresserade av att gÄ dit för att hitta nyheter, utan istÀllet förvÀntar sig att fÄ dem genom sociala kanaler. DÀrför Àr det sÄ roligt att nÄgra Är senare kunna konstatera att det har uppstÄtt en mycket större mognad, bÄde hos oss som designar de digitala lösningarna och hos dem som bestÀller dem. Nu Àr digital transformation och digital business orden pÄ allas lÀppar.

Det har uppstÄtt en mycket större mognad bÄde hos oss som designar de digitala lösningarna och hos dem som bestÀller dem.
Twittra

Webbplatsen Ă€r död – lĂ€nge leve webbplatsen

VÄra uppdragsgivare förstÄr att en webbplats inte Àr ett sjÀlvÀndamÄl, utan det som betyder nÄgot Àr att bedriva och utveckla sin verksamhet online. SÀljer du saker ska du ha en butik online, Àr du en medlemsorganisation ska du vÀrva medlemmar och ge medlemsservice online, Àr du en vÀlgörenhetsorganisation ska du samla in pengar online, Àr du ett kunskapsföretag ska du fÄ sÄ mÄnga som möjligt att anmÀla sig till dina kurser eller ta del av och sprida din kunskap online. Det hÀr paradigmskiftet gör att vi som digitalbyrÄ Àntligen kan utnyttja vÄr fulla potential i varje projekt och vÄra kunder kan vara mer delaktiga och fÄ betydligt bÀttre lösningar. Idag förstÄr bestÀllarna att sÄvÀl digitalbyrÄn som den egna ledningen behöver vara med och formulera problemet.

SÄvÀl digitalbyrÄn som den egna ledningen behöver vara med och formulera problemet.
Twittra

En webbplats Àr inte svaret pÄ alla problem

VÄra projekt idag Àr vÀsensskilda frÄn de projekt vi jobbade med för bara nÄgra Är sedan. Idag jobbar vi med att digitalisera kÀrnverksamheten och att lösa verksamhetskritiska problem online.

Vi jobbar i en projektgrupp tillsammans med vĂ„ra kunder; dĂ€r vi som digitalbyrĂ„ stĂ„r för expertis inom UX (user experience) och UI (user interface) design , informationsarkitektur, systemarkitektur, programmering, SEO (sökmotoroptimering) och sĂ„ vidare och kunden stĂ„r för expertis inom sin verksamhet. Bara genom att vi har ett nĂ€ra och tillitsfullt samarbete kan vi nĂ„ de bĂ€sta resultaten – nĂ„got som bĂ„de vi och vĂ„ra kunder inser och vĂ€rnar om. Och idag Ă€r inte “en webbplats” svaret pĂ„ varje problem, utan oftast Ă€r det en samverkan mellan flera digitala och fysiska kanaler. Som digital leverantör Ă€r vĂ„r uppgift dĂ€rför inte lĂ€ngre bara att producera en webbplats utan att:

  • förstĂ„ vĂ„ra kunders problem
  • formulera en digital strategi
  • göra en handlingsplan för insatser online
  • producera de digitala produkter eller tjĂ€nster som behövs
  • stödja vĂ„ra kunder i arbetet med egna, förtjĂ€nade, sociala och köpta digitala kanaler

Det stĂ€ller mycket större krav pĂ„ vĂ„r kompetens och skicklighet nĂ€r vi inte lĂ€ngre bara förvĂ€ntas implementera en kravspecifikation, men det Ă€r desto mer givande för oss och vĂ„ra uppdragsgivare – och framför allt för dem som anvĂ€nder de digitala produkterna och tjĂ€nsterna som vi designar. För helt plötsligt lever vi i en digital tid dĂ€r vĂ„ra uppdragsgivare inte lĂ€ngre följer varandra blint, utan istĂ€llet har fĂ„tt upp ögonen för vilken nytta webbplatsen bidrar med – bĂ„de för verksamheten och för sina kunder.