Sökmotoroptimering (SEO)

För att få så bra effekt som möjligt av din webbplats är det viktigt att rätt personer hittar dit. SEO är en effektiv typ av marknadsföring eftersom den riktar sig direkt till målgruppen – dem som själva söker efter det du erbjuder.

Sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization (SEO) handlar om att få din målgrupp att hitta till din webbplats. När någon söker efter det du har att erbjuda vill du förstås att just din webbplats syns högst upp i sökresultaten – ovanför dina konkurrenter.

För de flesta är sökmotorer är en av de allra viktigaste marknadsföringskanalerna. Och det är ett effektivt och träffsäkert sätt att marknadsföra sig, eftersom man riktar sig direkt till målgruppen, just i den stund då någon letar efter det som du har att erbjuda.

Vad är hemligheten bakom bra SEO?

För att få så mycket sökmotortrafik som möjligt handlar det om att försöka dominera vissa utvalda sökord. Det bästa är om man kan ha det mest relevanta och lättillgängliga innehållet på nätet inom ett visst område. Då kommer många att länka till din webbplats, och besökarna stannar faktiskt kvar och tar del av innehållet när de väl kommer dit, vilket gynnar sökmotorprestandan.

Det krävs också att den som söker förstår att ditt innehåll är värt ett klick – det räcker inte att finnas med i sökresultatet, utan rubriken och beskrivningen av sidan måste också formuleras på ett sätt som fångar intresset och skapar ett trovärdigt löfte om vad sidan kommer att leverera.

Även om det är tufft att konkurrera med de bästa innehållskällorna på nätet så finns det mycket att vinna på att göra ens eget innehåll så lättillgängligt som möjligt, både för läsaren och för sökmotorernas robotar. Sättet som innehållet struktureras på och hur det förmedlas rent tekniskt har betydelse för hur högt det rankas. Här behövs dels kunskap hos innehållsproducenterna om hur sökmotorer fungerar, och dels bra verktyg som hjälper dem på traven.

Vilka sökord ska man satsa på?

Först och främst måste du identifiera vilka sökningar som är viktiga för dig att försöka fånga in – de ord som har potential att ge nya kunder, eller gynnar dina målsättningar på andra sätt. Inom SEO kallas den sortens sökningar för transaktionssökningar – exempelvis ”cykelbutik service”.

Ju mer allmängiltigt eller populärt ett sökord är, desto svårare är det att bli dominerande på det området. Därför handlar det för de flesta om att fånga upp mer specifika sökningar – ”service elcykel” istället för bara ”cyklar”, eller ”nyheter stockholm” istället för bara ”nyheter”. Här finns större chans att hamna högst upp.

Man kan också betala sig in i Googles sökresultat för vissa sökord. Det sker i form av annonser som visuellt liknar de vanliga sökresultaten. Det är en genväg till mer inkommande trafik för dina mest önskvärda sökord, men det kostar pengar och det ersätter inte behovet av att kunna leverera relevant och bra innehåll för det aktuella sökordet.

Hur kan vi hjälpa er med SEO?

Sökmotoroptimering är en del av vårt allmänna erbjudande, men vi kan också leverera det som en separat tjänst. Vi hjälper er både med att analysera hur er webbplats fungerar idag och med att ta fram en strategi för ert SEO-arbete framåt.

Sökordsidentifiering

Steg ett är att identifiera vilka sökord som är viktigast för er att svara mot. Det kan ske med hjälp av inläsning av befintligt innehåll, marknadsanalys, workshops tillsammans med er och/eller intervjuer med personer ur målgrupperna. Vi tittar också på era konkurrenter och vad de lyckas bra med.

Vi utgår från stor mängd sökord och prioriterar med hjälp av data från befintlig söktrafik men också användarnas sökningar i relation till ert erbjudande.

Analys av ert befintliga innehåll

Hur väl speglar webbplatsens innehåll era viktigaste sökord? Vi gör en bred genomlysning av webbplatsens innehåll och identifierar lämpliga åtgärder. Åtgärderna rangordnas utifrån uppskattad effekt kontra insatsen som krävs. Vi tittar på webbplatsens sidstruktur, sökordens vikt på olika sidor, interna länkar med mera, men också på saker som vilka webbplatser som länkar till er idag.

Teknisk översyn

Är webbplatsen byggd på ett sätt som gynnar sökmotorers möjlighet att hitta, tolka och presentera ert innehåll? Har ni de verktyg som behövs för att kunna optimera detta? Vi gör en teknisk genomlysning av webbplatsen för att identifiera förbättringsområden ur SEO-perspektiv.

SEO-rapport

Vi levererar en rapport på vad vi har kommit fram till. Den innehåller en strategi för hur ni kan arbeta med SEO samt åtgärdslistor för att optimera er webbplats innehållsmässigt och tekniskt. Vi ser också till att ni har de verktyg ni behöver för att kunna jobba kontinuerligt med att förbättra er SEO.

Låter det intressant? Tveka inte att höra av dig så berättar vi mer!